عموما”سیستم های محرکه آسانسور به دو دسته کششی و هیدرولیک تقسیم می شوند.
تاکنون هر دو دسته این سیستم ها به محلی برای استقرار موتور(موتور و گیربکس)یا تانک هیدرولیک،موتور و متعلقات مربوطه و همچنین تابلوی کنترل آسانسور نیاز داشته اند.
مهندسین و طراحان ساختمان در بسیاری از ساختمان ها به دلیل محدودیت های معماری در صدد انتقال فضای موتورخانه از بالای چاه آسانسور برآمده اند و به همین دلیل یا به سیستم های هیدرولیک که می توان موتورخانه را کنار چاه آسانسور و یا حتی با فاصله ای دورتر از آن قرار داد روی آورده اند ویا اگر به دلیل محدودیتهای سرعت و ارتفاع امکان استفاده از سیستم های هیدرولیک مقدور نبوده،موتورخانه آسانسور را از بالای چاه به کنار در بالا و یا کنار در پایین انتقال داده اند.
در این مقاله مشکلات آسانسورهای هیدرولیک و سیستم های کششی موتورخانه ی کناری و مزایای استفاده از سیستم های بدون موتورخانه به اختصار ذکر می شود.


سیستم های کششی آسانسورهای هیدرولیک:
آسانسورهای هیدرولیک عموما”برای حمل و نقل بارهای سنگین در آسانسورهای اتومبیل بر،باربر و همچنین در ساختمان های مسکونی کم ترافیک با ارتفاع کم استفاده می شوند.
از مزایای این آسانسورها امکان کنترل سرعت آسانسور هنگام شروع و خاتمه حرکت است،مزیت دیگر این سیستم امکان نصب سیستم محرکه در فضایی دورتر از چاه آسانسور است.
این سیستم دارای معایبی نیز هست که می توان از میان آنها به موارد زیر اشاره نمود:
۱-محدودیت ارتفاع
سیستم هیدرولیک را نمی توان در ساختمانهای با ارتفاع متوسط یا زیاد نصب کرد.
۲-محدودیت سرعت
حداکثر سرعت آسانسور هیدرولیک بین ۰/۶۳ تا ۱ متر بر ثانیه است.
۳-محدودیت ترافیک
در صورتی که ترافیک ساختمان زیاد باشد(بیش از ۹۰استارت در ساعت) نمی توان از آسانسور هیدرولیک استفاده نمود.
۴-مصرف انرژی زیاد
در مقایسه با آسانسورهای کششی مصرف انرژی این سیستم حدود ۲ برابر است.
۵-تعمیرات و نگهداری
نشتی روغن و خرابی اورینگ و پکینگها از مشکلات دائمی این سیستم ها است.
۶-مشکلات زیست-محیطی
به دلیل استفاده زیاد از روغن همواره تخلیه و تعویض روغن مشکلات زیست-محیطی فراوانی را به دنبال دارد.
آسانسور های کششی موتور خانه کنار (بالا یا پایین)
ضرورت حذف موتور خانه در بالای چاه آسانسور در کنار دلایل فوق مهندسین ساختمان را مجبور می کرد از سیستم های کششی استفاده کنند که در آنها موتورخانه در یکی از دو جهت (بجز ورودی آسانسور)، بالا یا پایین چاه آسانسور قرار دارد،برای انتقال نیروی محرکه در آنها از تعدادی قرقره های هرز گرد که جهت انتقال نیرو را عوض می کنند، استفاده می شود.
این سیستم مشکلاتی که آسانسورهای هیدرولیک دارند را دارا نیست ولی خود دارای محدودیتهای زیر است:
۱-استفاده  از تعداد زیادی قرقره های هرزگرد،استهلاک مکانیکی سیستم را بالا می برد.
۲-بدلیل تغییر جهت سریع سیم بکسلها و تغییر نیروی فشار به کشش در تارهای سیم بکسل، عمر مفید سیم بکسلها کمتر است.
۳-ازدیاد طول سیم بکسلها در اثر مرور زمان بیشتر از نوع موتورخانه بالا است.
۴-استفاده از این سیستم برای سرعت بیش از ۲متر بر ثانیه مجاز نیست.
۵-بدلیل استقرار قرقره های هرزگرد در بالای چاه آسانسور معمولا” فضای بالاسری (overhead-Headroom)بیشتری نیاز دارند.
۶-بدلیل عبور سیم بکسلها از کنار چاه آسانسور معمولا” عرض یا عمق چاه بیشتری نیاز دارند.

آنچه که در قبل به آن اشاره شد سیستم هایی بودند که موتورخانه در بالای چاه آسانسور وجود نداشت وبه کنار چاه در پایین یا بالا انتقال داده می شود و مزایا و معایب هر کدام تشریح شد.

اما مهندسین و طراحان ساختمان و همچنین متخصصین آسانسور همواره در این اندیشه بوده اند که:
اولا” از سیستم محرکه کششی استفاده کنند.

ثانیا” موتور خانه را بصورت کامل حذف نمایند.
به دنبال این هدف شرکتهای عظیم  آسانسور سازی دنیا طرحهای مختلفی به  کار گرفتند.
بعضی از شرکت ها سیستم محرکه را در فضای بالا سری و برخی از آنها آن را در چاهک یا چاله آسانسور جای دادند. اما شرکت کانه(KONE) فنلاند یکی از پیشگامان این عرصه ، تکنولوژی بسیار مدرنی را ارائه نمود که علاوه بر حذف موتورخانه، مزیت های بسیار دیگری را در برداشت.
این شرکت با حذف گیربکس و با استفاده از تکنولوژی(موتورهای سنکرون با مغناطیس دائم) تکنولوژی در صنعت آسانسور جهان پدید آورد.
حذف موتورخانه آسانسور بدون اینکه فضای بیشتر در هیچ یک از ابعاد چاه آسانسور نیاز باشد و استفاده از این نوع موتور AC مزایای بیشماری در ساختمان به ارمغان می آورد که به اختصار به آنها اشاره می شود:

  • طراحی آسان تر ساختمان
  • کاهش هزینه های ساختمان
  • فضای اضافه موتورخانه برای هر گونه استفاده بهتر یا حذف آن
  • حفاظت محیط زیست با استفاده از موتور بدون گیربکس (Gearless)10 و عدم استفاده از روغن برای گیربکس یا اتاقک روغن آسانسور های هیدرولیک
  • حرکت آرام و کنترل شده با سیستم VVVF
  • بازده بسیار بالای سیستم محرکه تا ۹۶%
  • مصرف انرژی بسیار کمتر نسبت به انواع دیگر ۶۰% تا ۴۰% صرفه جویی انرژی
  • تعداد قطعات کمتر و افزایش عمر مفید سیستم محرکه
  • دوران بسیار کم این نوع موتور(۹۰ تا ۲۵۰ دور در دقیقه) نسبت به انواع مشابه (بیش از ۱۰۰۰ دور در دقیقه) کنترل آن آسان و عمر مفید را افزایش می دهد.
  • وزن کم و حجم کوچک آن ضمن اینکه گشتاور بالایی را اعمال می کند سبب اعمال نیروی ایستایی کمتری به ساختمان می گردد.
  • تعمیر و نگهداری بسیار آسان و با صرفه جویی

با توجه به اینکه سیستم  محرکه به انتهای فوقانی ریل کابین متصل می گردد نیروی اصلی وزن آن و همچنین نیرهای اصلی وارد بر ریلها را به صورت عمودی به کف ساختمان وارد می کند در نتیجه نیرو های وارد بر سازه ساختمان در حد نا چیزی است .
نحوه نصب این سیستم به صورت زیر می باشد:
موتور به ریل کابین در بالاترین نقطه متصل می گردد.
تابلوی کنترل آسانسور در کنار بالاترین درب طبقه نصب می شود و سایر متعلقات مانند آسانسورهای دیگر نصب می گردد.
فضایی که موتور نصب می شود فضای خالی است که به سبب وجود وزنه تعادل ایجاد شده است.در نتیجه هیچگونه فضای اضافه ای از عرض چاه به دلیل وجود موتور،اشغال نمی شود.
علاوه بر مزایای فوق الذکر ،صرفه جویی بسیار زیاد انرژی در طی سالیان استفاده و آمپراژ مورد نیاز کمتر(جریان راه اندازی و جریان اصلی)از لحاظ اقتصادی نیز انتخابی ایده ال می باشد.
تاکنون در اروپا و کشورهای مختلف دنیا هزاران دستگاه از این آسانسورها نصب شده و هم اکنون از آنها استفاده می شود که همگی توسط شرکت های بازرسی اروپایی تایید گردیده است.در کشورمان نیز چندین دستگاه از این سیستم نصب و راه اندازی گردیده است که به عنوان الگوی تازه معماری و انرژی قابل توجه است.

جستجو
نمايش اسلايدی
Get the Flash Player to see the slideshow.
ساعت